Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

A/B-testning på SXSW

Att sätta användaren och användarens beteende i fokus var ett ämne som genomsyrade många föreläsningar och workhops på årets konferens. Att kontinuerligt testa hur användarna beter sig, vad som fungerar och vad som inte fungerar, är helt avgörande för att skapa en framgångsrik produkt eller tjänst idag.

Användarcentrerad design och A/B-testning

Bild borttagen.

Netflix höll i två intressanta föreläsningar. Den första, "A Tale of Murder: Why Netflix Killed Max", handlade om olika typer av idéer och funktioner Netflix utvecklat och testat. Den de investerat mest tid och pengar i var en virtuell "video store guy" som de döpte till Max. Idén var att användaren, genom att svara på några korta frågor kring vad man var sugen på att se, skulle få ett oväntat men relevant förslag. Lite som man kan få när man frågar en kunnig person på videobutiken. Två och ett halvt år spenderades i tid och pengar på att bygga, testa, bygga om, testa igen och sedan slutligen skrota Max. Att slänga bort så mycket jobb är såklart ingen enkelt beslut, även om Netflix lärde sig massor längs vägen. Men strategin är tydlig - är det inte en funktionalitet som tillför verkligt värde för användarna ska den inte med.

Bild borttagen.

Den andra föreläsningen handlade om A/B-testning av olika UX-lösningar. Netflix har givetvis en egenutvecklad plattform för sina A/B-tester och testar allt - precis hela tiden. Med en kundbas på 85+ miljoner användare världen över går det ganska snabbt att testa nya lösningar och ta beslut om hur man ska gå vidare. Där A/B-testningstrenden tidigare handlade om att göra väldigt små förändringar för att det skulle gå att pinpointa exakt vilken förändring som haft effekt så gör Netflix precis tvärt om. Först formulerar de en hypotes. Sen bygger deras testsystem på en referens (det kan vara en befintlig version av det man vill testa - eller en basvariant av en ny funktionalitet), en s.k. control experience och tre ordentligt avvikande varianter. När testet är slutfört utses en "vinnare". Denna vinnare blir då ny control experience, tre nya varianter tas fram och testet körs igen. Denna loop pågår tills dess att samma variant vinner två gånger i rad. Ju fler experiment och tester - desto starkare lösning.

Bild borttagen.

Vikten av att våga experimentera och att hela tiden testa och förändra bekräftades även av dagens andra A/B-testningsföreläsning som hölls av representanter från Uber, Etsy och Intuit.

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

SXSW 2016: Artificiell intelligens och tacos till frukost

Varför buzzar det så mycket om SXSW? För den som inte varit på SXSW (South by Southwest) Interactive i Austin, Texas, kan ma…
MDN

Virtual Reality och Multilayer UI

Ett av årets hetaste ämnen på SXSW var helt klart Virtual Reality. Många varumärken visade upp olika VR-lösningar och flera …
MDN

Inspiration from SXSW festival in Austin, Texas

How far does one need to go to find seemingly simple truths about what makes our lifes better? The answer is: one needs to g…
MDN