Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

En teoretisk synvinkel på interaktion

I oktober hade jag äran att hålla föredrag om co-creation-metoder i designprocesser under en workshop på konferensen NordiCHI 2016 i Göteborg, det största forumet för forskning inom fältet människa-dator interaktion i de nordiska länderna.

I oktober hade jag äran att hålla föredrag om co-creation-metoder i designprocesser under en workshop på konferensen NordiCHI 2016 i Göteborg. NordiCHI är det största forumet för forskning inom fältet människa-dator interaktion i de nordiska länderna.

Deltagarna på konferensen bestod mest av forskare och akademiska studenter, och det var väldigt intressant att komma in som en representant från näringslivet.

Erik Stolterman, som har forskat kring interaktion och gränssnitt i många år, höll konferensens öppningstal, och jag tänkte dela med mig av några av hans tankar då de erbjuder en teoretisk synvinkel på våra dagliga, praktiska designprocesser. Hans tillvägagångssätt är analytiskt, och han vill utveckla definitioner för det komplexa begreppet “interaktion” som har potential att vara accepterade inte bara den akademiska forskningsområdet, men också av allmänheten och industrier.

Erik Stolterman

Stolterman anser att vi behöver en bättre förståelse av vad som är ett gränssnitt (“interface”) för att kunna definiera interaktion. För att kunna interagera (“interact”) med en objekt eller produkt, måste vi ha ett gränssnitt, vilket interaktionsdesigners har som uppgift att ta fram. Produkter och systemen som vi ser som interaktiva har ett gränssnitt.

Idag har nya teknologier radikalt förändrat förutsättningarna för vad ett gränssnitt är. Utveckling av interaktiva plagg, olika typer av sensorer, touch- och gestbaserad interaktion har inneburit en kraftfull vidgning av vad interaktionsdesign kan betyda.

Stolterman pratar om thought styles. En though style är ett sätt på vilket man av tradition förstår olika typer av gränssnitt. Han har identifierat fyra befintliga thought styles som påverkar hur vi ser interfaces idag:

1. En kontaktyta mellan matchande objekt (från traditionen av att göra industriella maskiner)

2. Utsidan av ett självständigt objekt som till exempel höljet på en brödrost (från biologi och traditionell artefakt-design)

3. Ett sätt att styra ett objekt (från design av komplexa maskiner)

4. Ett sätt att uttrycka sig och tolka andra uttryck (från mänsklig kommunikation, arkitektur och konst).

Stolterman kompletterar listan med en ny typ av thought style, som håller på att ta plats. Han kallar det för The Field though style: “en tankestil med en ‘ekologisk’, ‘kontextuell’, eller ‘omgivande’ karaktär: användare interagerar inte längre med ett särskilt, hänvisat föremål åt gången, utan istället rör de sig inom olika interaktiva ’force fields’. Användarnas rörelser och åtgärder orsakar ‘störningar’ i deras omgivning medan de samtidigt guidas och påverkas av ständiga förändringar i sin omgivning som helhet.”

Han går vidare till att definiera hur vi pratar om det som händer när en användare interagerar med en produkt. Han beskriver interaktionen grundläggande anatomi så här:

“En användare tolkar ‘cues’ från produkten och utför ‘actions’.

Produkten registrerar ‘operations’ och utför ‘moves’.”

Det kan lätt kännas som att ord som vi använder i vårt dagliga praktiska arbete inte korrelerar med Stoltermans definitioner. Det är sällan vi försöker att teoretiskt beskriva hur våra kunder och användare förstår interaktion. Samtidigt är vi medvetna om att interaktion är ett brett begrepp som vi ofta definierar genom kontext. Vi designar produkter och deras gränssnitt med varierande intentioner som ska påverka interaktioner mellan produkten och användare. Och sen pratar vi om dessa interaktioner genom kontexten vi har själv skapat. Men man får inte glömma att den teoretiska forskningen är andra sidan av myntet, som också behövs för att utveckla hela området av människa-dator interaktion vidare.

Publicerade artiklar från Stolterman hittar du här.

PS. Göteborgs signaturhamburgare - en så kallad “Göteburgare” - är väldigt god :)

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

Highlights from Drupal Dev Days Seville 2017

These are some hightlights from the sessions and workshops that were held at Drupal Dev Days in Seville 2017. The venue in S…
MDN

A/B-testning på SXSW

Att sätta användaren och användarens beteende i fokus var ett ämne som genomsyrade många föreläsningar och workhops på årets…
MDN

Frukostseminarium 28/10: Lyckas med SEO i ert webbprojekt!

Vi höll ett frukostseminarium kring SEO där vi delade med oss av mängder av tips för hur ni ska öka er synlighet i sökmotorerna. Det går bra att beställa presentationen i efterhand här.

Frukostseminarium 21/10: Nyfiken på visselblåsarsystem?

Välkommen på kostnadsfritt frukostseminarium fredagen 21 oktober 2016 hos oss på Wunderkraut
MDN