Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Reflektioner från SXSW 2017

Virtual Reality, Artificiell Intelligens, bottar, A/B-testning, innovation, användarcentrerad design och japanska sminkfilter. Årets konferens bjöd precis som förra året på en väldigt stor bredd.

Förra årets trend var mer än tydlig - Virtual Reality. Alla skulle med på tåget. Ett otal företag och utställare visade VR-lösningar och många av talarna pratade om design- och kommunikationsutmaningar med VR.

VR

VR är hett även i år, men tekniken har mognat och lösningarna som visades var mer finslipade och höll mycket högre kvalitet. T.ex. demonstrerade DELL och Alienware spelet ROM: Extraction, Universal Pictures och IMAX visade en otroligt häftig VR-version av trailern för nya filmen The Mummy och i utställningshallen kunde man testa att flyga som en fågel med SOMNIACS Birdly eller sväva genom Tokyos gator med Wonder Visions glasögonlösa VR-upplevelse Sphere 5.2 i häpnadsväckande 8K-upplösning. Facebook visade upp sitt koncept Facebook360 tillsammans med Gear VR från Oculus (också ägt av Facebook).

Bottar hetast i år

Årets ämne var snarare Artificiell Intelligens (AI). Många föreläsningar och paneler handlade om bottar, machine learning, automation och smarta tjänster. Det hölls workshops i grunderna hur man bygger en chatbot, stategier kring hur och när en bot kan vara effektiv i kommunikationen både internt inom företaget eller externt mot kunder.

Bots

Men det är inte ett helt okomplicerat ämne. Samtidigt som det hölls en föreläsning i hur man kan koda in mänskligt beteende i bottar så diskuterades det i en paneldebatt kring vikten av att inte göra bottarna för mänskliga. Ett för mänskligt initialt beteende sätter en förväntan hos användaren på att botten då också ska vara lika smart som en människa - vilket är i princip omöjligt. Föreläsningen kring Facebook Messenger som bot-platform var så populär att arrangörerna fick köra den två gånger för att alla som ville lyssna skulle ha en chans.

Användarcentrerad design och A/B-testning

Ett annat ämne som genomsyrade många föreläsningar och workhops är vikten av att sätta användaren och användarens beteende i fokus. Detta är inget nytt förvisso - tiden då man bara kunde gå på magkänsla är sedan länge förbi.
Läs mer om A/B-testning på SXSW här.

Att påverka sina användare

Användarfokus handlar ju inte enbart om att testa och rätta sig i ledet efter vad användarna vill ha, utan det innefattar också tekniker och strategier för att påverka användarna att bete sig och agera som vi vill. Det fanns många sessions om detta. Jag gick på en föreläsning om färgstrategi i designprocessen, som tog upp ett antal exempel på hur färgval kan påverka kundernas uppfattning om ett varumärke eller en produkt och om hur stor skillnad färgers betydelse kan ha i olika kulturer.

Color strategy

I workshoppen "Behavioral Design for Social Impact", som hölls av GRID Impact, gick vi igenom ett antal tekniker kring hur man kan utnyttja mänskliga beteendemönster och identifiera vilka motivationer användare har i olika situationer för att få dem att agera på ett önskat sätt. T.ex Status quo bias som innebär att vi som människor tenderar att acceptera ett förval gjort av någon annan - över "arbetsinsatsen" det innebär att sätta sig in i information och göra ett eget val. Rädslan att ett eget val kan vara sämre (innebära en förlust) är oftast starkare än tron på att det egna valet innebär en vinst.

Workshop
Samtidigt som vi i workshoppen "Design Minds on Decision Making" gick igenom vilka beteendemönster vi har som ledare och deltagare i projekt där viktiga strategiska beslut ska fattas inom en organisation. Hur säkerställer man att angreppssättet av ett stort problem blir strategiskt och inte subjektivt på magkänsla? Vi gick igenom metoder, principer och verktyg för att få en gemensam förståelse och kunna fatta viktiga strategiska beslut även i lägen där nyckelpersoner från början har olika åsikter och perspektiv. 

Roliga nya prylar och innovationer

Givetvis innebär SXSW också en massa nya, mer eller mindre användbara produkter. Man kunde se uppkopplade skor med inbyggda högtalare, baby-monitorer med gameification så man kan tävla mot andra föräldrar, saké-kylare med inbyggd kamera som analyserar etiketten och visar information, betyg e.t.c, robot-trummaskiner, smarta bord, motorstyrda galgar m.m.
Det japanska sminkföretaget Shiseido visade upp sin nya app Telebeauty som automatiskt  sätter på ett filter när man kör sin morgon-Skype så man ser nysminkad ut :)

Innovationer

Japanska startupen HumOn hade en ganska kul idé. Sjung in en låt i mobilen och appen konverterar din sång automatiskt till spelbara noter. Idén är kul, men appen fungerar sådär (eller så sjunger jag väldigt falskt).
Finns som beta till Android på Google Play.

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

A/B-testning på SXSW

Att sätta användaren och användarens beteende i fokus var ett ämne som genomsyrade många föreläsningar och workhops på årets…
MDN

SXSW 2016: Artificiell intelligens och tacos till frukost

Varför buzzar det så mycket om SXSW? För den som inte varit på SXSW (South by Southwest) Interactive i Austin, Texas, kan ma…
MDN

Virtual Reality och Multilayer UI

Ett av årets hetaste ämnen på SXSW var helt klart Virtual Reality. Många varumärken visade upp olika VR-lösningar och flera …
MDN

Inspiration from SXSW festival in Austin, Texas

How far does one need to go to find seemingly simple truths about what makes our lifes better? The answer is: one needs to g…
MDN