Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Vad är design?

Vad är egentligen design? Nedan beskrivs en del av vad grafisk design egentligen är, och hur man arbetar fram den. Om designens element och principer används på "rätt" sätt känner betraktaren/användaren att allt stämmer. Hon förstår vad hon ska göra och varför.

Om designens element och principer används på "rätt" sätt ska betraktaren känna att allt stämmer. Hon förstår vad hon ska göra och varför. Självklart kan effekter uppnås om man går emot konventionella "regler" men ska det bli bra måste man ha en tanke med det. Och olika sätt att använda dessa principer och element är ju förstås olika populärt vid olika tidpunkter, som vilka trender som helst. Stundtals ska allt vara allt strikt geometriskt, sen kanske det blir mer löst och flytande. Ett utseende som imiterar verkligheten med skuggor och fotografiskt manér kan vara trenden för dagen, en annan gång är det stiliserat och platt som gäller. Alla kan ha åsikter om design utan att kanske kunna peka på vad eller förklara varför. Det är just det som är det härliga och också det svåra med design. Alla känner något. Och det är ju meningen. Alla kan tycka.

Design är design, oavsett medium

Den visuella designen är ofta det första man tycker något om när man först ser ill exempel en webbplats. Få utbrister först "Åh, vilken vackert skriven HTML!" utan man ser färger, former, text och luften dem emellan. Helt avgörande för prioriteringen av innhållet är balansen mellan dess olika delar. Det är också det första intrycket av avsändaren man får, alltså verksamheten bakom webbplatsen, och det som sätter hela tonen. Pratar man dessutom om interaktionsdesign och användarupplevelse så är det givetvis något som kan få en användare att lämna webbplatsen om det inte fungerar. Det är farligt att tro att digital och printbaserad design är samma sak, men det är också farligt att tro att det är totalt olika saker. Det finns en del saker som en designer måste ta hänsyn till i de olika medierna, och man kanske använder olika verktyg för det i de olika kanalerna, men samtidigt flyter gränserna ihop mer och mer. Man gör digitala tidningar i InDesign, så man behöver inte lära sig något nytt program. Och med webbfonter och dagens CSS och HTML försvinner begränsningar som förut fanns. En digital tidning är lika vanlig som en tryckt. De flesta vill idag kunna nå allt från sina mobiltelefoner. Den digitala världen är vardag och vi förväntar oss idag att det ska vara en lika snygg vardag som den printade. Och det finns inga ursäkter längre. Vi har ju medlen.

Design för användare med makten att agera direkt

Den viktigaste utmaningen för en designer idag är att ta hänsyn till en interaktiv användare. Användaren ska inte längre bara bläddra eller beskåda. Hon ska klicka runt och hitta rätt, kanske dela med sig av innehåll i sociala medier eller köpa något direkt. Inom några sekunder ska hon ha förstått vad det finns för innehåll och hur man navigerar i det. Det går inte att prata om grafisk webbdesign utan att prata om användarupplevelse, service design och interaktionsdesign. De är helt beroende av varandra. Även om man kanske är mer villig att lära sig en ny eller ologisk navigation om man blir glad och inspirerad av designen så är det knappast något att rekommendera. Oftast kommer användaren störa sig på en webbplats om den är ologisk och för unik i navigationen, hur snygg den än är.      

Användare läser inte, dom ”skummar”

Några riktlinjer att sträva efter inom webbdesign:

  • Användaren ska inte behöva tänka i onödan
  • Undvik att slösa med användarnas tålamod
  • Sträva efter att fokusera användarens uppmärksamhet
  • Sträva efter funktionsexponering (Låt användaren tydligt se funktioner som är tillgängliga)
  • Utnyttja textformatering: vad är viktigast, och skriv ut det tydligt
  • Sträva efter enkelhet
  • Var inte rädd för tomrum, luften mellan olika element hjälper användaren att se skillnad på dem
  • Konventioner är våra vänner, inte minst när det kommer till navigation.

En blandning av nya och gamla hjul

Interaktionsdesign handlar om att leda användaren. Vi måste hjälpa till att göra upplevelsen så smidig som möjligt, vilket förstås kan vara en svår nöt att knäcka eftersom olika människor har lätt för olika saker. Man får inte hamna i gamla invanda sätt bara för att det kanske funkat en gång. Man behöver inte uppfinna hjulet varje gång, men man kan inte bara gå på rutin heller. Man måste använda de konventioner som är vettiga och sedan anpassa. En tydlig meny som fortfarande ligger högst upp på siten bredvid logotypen behöver inte designas som en meny vi sett tusen gånger förut.

Till skillnad från tekniska webbstandarder, vars syfte är att skapa användarvänliga tekniska gränssnitt som går att återanvända på ett förutsägbart sätt, är det ofta en designers uppgift att tänka tvärtom när det kommer till återanvändning. Designerns jobb är ofta att hjälpa varumärken och produkter att avvika så mycket som möjligt från sina konkurrenter. Varför ska konsumenten köpa Pepsi istället för Coca-cola?

Designerns utmaning

Designerns jobb går ofta ut på att ta in ett stort antal åsikter, statistik och textbaserade fakta för att sedan omvandla detta till en grafisk gestaltning som representerar kunden. Att ge den ett ansikte utåt som den kan stå för, som leder till merförsäljning eller annat värde som passar målgruppen. Designern tar ställning till att följa eller bryta trender, både inom design och teknik som hon kan formge. På en begränsad tid och absolut inte bara när man är inspirerad. Design bör inte vara något som man "bara slänger ihop" eller något man kan göra så fort man har en dator med de rätta programmen. Så är inte fallet om man vill bli framgångsrik med sin presentation.

Den grafiska designens beståndsdelar

Grafisk design, för såväl digitala och tryckta medier, består något förenklat av några ihopsatta element och principer. Elementen brukar man säga är linjen: böjd, rak, horisontell, vertikal, tung eller lätt, mjuk eller hård. Den kan karakterisera en form genom att vara kanten av ett område, det som avskiljer det från andra omfåden. Den kan visa rörelse och rytm. Formen: regelbunden, oregelbunden, naturalistisk, geometrisk. Färgen: mättnad, kulör, temperatur. Storleken: ja, saker kan vara olika stora. Textur: grov, slät, mjuk, hård. Typografi: Valet och skapandet av typsnitt.

Dessa element är de som designers arbetar med för att skapa en komposition. Dessa element måste ha ett förhållande till varandra. De sätts ihop efter olika principer. Principerna uppnås alltså genom användning av elementen. Varje princip gäller för varje element och till kompositionen som en helhet. De är dominansen: vad är viktigast, vad får mest uttrymme. Enigheten: hur alla element relaterar till varandra. Balansen: “vikterna” av segmenten i varje element. Rytmen: variation och upprepning. Kontrasten: färg, ljushet eller storlek. 

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

A/B-testning på SXSW

Att sätta användaren och användarens beteende i fokus var ett ämne som genomsyrade många föreläsningar och workhops på årets…
MDN

En teoretisk synvinkel på interaktion

I oktober hade jag äran att hålla föredrag om co-creation-metoder i designprocesser under en workshop på konferensen NordiCH…
MDN

Kraftsamling behövs för digitaliseringen av offentlig sektor

Vi har varit på Offentliga Rummet 2016 i Malmö och tagit tempen på hur det går med digitaliseringen i den offentliga sektorn.
MDN