Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Push.Workshop: Persuasive Patterns

Den två dagar långa UX-konferensen Push startade egentligen en dag tidigare med olika workshops. Jag valde att delta i workshopen Persuasive Patterns ledd av Anders Toxboe (head of digital, Danmarks Radio).

Persuasive Patterns (Övertygande mönster) handlar om att nyttja psykologi och vetskapen om mänskligt beteende i hur man utformar digitala tjänster. Hur får man någon att registrera sig för en ny tjänst, hur kan man på ett effektivt sätt öka konvertering/försäljning, hur får vi användarna att dela med sig av mer fakta om sig själva och hur ser vi till att de återkommer till sidan/tjänsten flera gånger?

Man brukar säga att god usability minskar friktionen. Men vill man verkligen ta sig framåt krävs motivation – vilket man kan skapa med psykologi.

Falling in love

Anders gjorde liknelsen mellan en digital tjänst och ett förhållande/en relation. Han delade in det i tre steg – “Being seduced”, “Falling in love” och “Staying in love”. “Being seduced” handlar mycket om första intryck och det första steget in i en tjänst (t.ex. Sign up). I steget “Falling in love” är det snarare utmaningen i att förklara tjänsten, sälja in den, guida användaren och uppmuntra nyfikenhet. Det sista steget, “Staying in love” är både det svåraste och det viktigaste. Här handlar det om att hitta motivation och syfte för användaren att återkomma och använda tjänsten/produkten ofta. (Man delar in sätten att motivera i Tangient motivation, Extrinsic motivation och Intrinsic motivation).

Inom varje av dessa tre steg finns flertalet psykologiska knep man kan ta till för att få användaren dit man vill.

Workshop

Vi blandade handfasta övningar med massa olika, bra och dåliga, exempel på befintliga digitala tjänster. Alla deltagare hade i förväg fått skicka in något aktuellt projekt man jobbar med. Vi gick gemensamt igenom flera av dessa, analyserade vilka de största utmaningarna var och diskuterade med vilka beteendemönster de kunde lösas/underlättas.

Vi kollade på allt ifrån dejtingsajter, resesajter och fackförbundssajter till lanseringsplaner av en ny browser. Otroligt intressant och inspirerande.

Benefits over features

Anders pratade också om vikten av att lyfta bra egenskaper istället för att bara ha fokus på funktioner. Om vi tar ett exempel från tv-spelsvärlden så har vi Mario som vidrör en magisk blomma och blir SuperMario. Det är väldigt lätt att bli för rationell och prata om blommans fantastiska tekniska funktioner, medan den emotionella delen som användaren snarare kan relatera till är vilka fantastiska egenskaper SuperMario har.

Benefits over features

Detta tankesätt går så klart att applicera på alla produkter och tjänster.

Sammanfattningsvis

En mycket bra och givande workshop som gav massa insikter att applicera på nya och befintliga kunder och projekt. Många av dessa beteendemönster har jag redan använt i diverse olika projekt men utan att använda de begrepp som namngavs under workshopen. Min erfarenhet har visat på att de funkar, men nu har jag en ännu större förståelse om varför, och framförallt vilka metoder som går bra att kombinera ihop.

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

A/B-testning på SXSW

Att sätta användaren och användarens beteende i fokus var ett ämne som genomsyrade många föreläsningar och workhops på årets…
MDN

En teoretisk synvinkel på interaktion

I oktober hade jag äran att hålla föredrag om co-creation-metoder i designprocesser under en workshop på konferensen NordiCH…
MDN

Kraftsamling behövs för digitaliseringen av offentlig sektor

Vi har varit på Offentliga Rummet 2016 i Malmö och tagit tempen på hur det går med digitaliseringen i den offentliga sektorn.
MDN