Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Virtual Reality och Multilayer UI

Ett av årets hetaste ämnen på SXSW var helt klart Virtual Reality. Många varumärken visade upp olika VR-lösningar och flera talare visade nya sätt att interagera i en miljö som sträcker sig förbi skärmens 2D-upplevelse.
Austin Texas, SXSW2016


Enligt Sysomos som mätt antalet visningar på Twitter under SXSW Interactive så nämndes VR 102,4 miljoner gånger. Det är lätt att förstå varför - Virtual Reality är stort i år. Massor av varumärken visar spännande ideér och lösningar. Och det är inte bara tekniska företag som IBM, DELL, Samsung, e.t.c. (även om de såklart också var där) utan det är framförallt de lite mer oväntade som stack ut.
 

Beer Garage & McD
I McDonald's lounge kunde man designa sin alldeles egna Happy Meal-box i en virtuell spelliknande miljö, i Budweisers Beer Garage kunde man ta en VR-rundtur i ett av deras bryggerier, samtidigt som personal runt omkring förstärkte upplevelsen med bland annat doft. Både Krush+ och Samsung hade stolar med rörelse för att ytterligare förstärka VR-känslan - eller 4D som de kallade det. NASA bjöd i sin monter in till att besöka toppen av SLS raketen och det Japanska electro-rock-bandet “sakanaction” visade upp sin senaste musikvideo i en 8K-upplöst VR-video.

Men VR handlar ju inte enbart om att bli matad med information, framtidens VR och AR (Augmented Reality) handlar även om hur man interagerar i en miljö som inte längre är digitalt tvådimensionell. Vår kund Sony Mobile hade en stor monter med deras nya projekt Future Lab. Där kunde man bland annat få testa en Augmented Reality-projektor som kan göra vilken platt yta som helst till en interaktiv "skärm". Sensorer på projektorn känner av både rörelse och djup så möjligheterna till interaktion får ytterligare en dimension.

Sony AR

SXSW är ju såklart väldigt mycket större än bara utställningsytor och lounger. Dagarna erbjuder oändliga möjligheter till keynotes, workshops och föreläsningar. Flera av dessa handlade också om VR och AR - mycket med fokus på hur man som UX/UI-designer behöver tänka när man designar en användarupplevelse som kanske omfattar användaren 360° och erbjuder interaktion i flera lagers djup.

Två av föreläsningarna stack, i mina ögon, ut lite extra.

Den ena var av John Underkoffler från Oblong Industries (New Human-Machine Interface as the Future of Work). John är designern bakom det kända interfacet som Tom Cruise använder i filmen Minority Report. 2002 kändes det ju oerhört futuristiskt, på gränsen till omöjligt. Men regissören, Steven Spielberg ville inte bara ha en snygg grafisk yta. Han ville att John skulle bygga framtidens dator på riktigt, han ville ha ett fungerande interface. Så det vi ser i filmen, även om post production såklart snyggat till det massvis, är faktiskt en något fungerande prototyp. 14 år har gått sedan dess och John och hans team på Oblong har sedan dess vidareutvecklat och förfinat tekniken. Idag är den redo och fungerande. Bland annat visade John lösningar de gjort för sjukvårdsindustrin och finansbranschen.

Oblong Industries använder dock primärt inte VR-glasögon utan jobbar främst med stora omslutande skärmar. Detta för att flera personer ska kunna samarbeta, se och interagera samtidigt. De kallar konceptet Visual Collaboration. Imponerande och inspirerande.
 

Jayse Hansen

Den andra föreläsningen jag gillade lite extra mycket (Iron Man Interfaces: Next Generation UI) hölls av Jayse Hansen och Meron Gribetz (Meta). Det var svårt att inte bli lite star-struck av att se och lyssna på Jayse. Vilken helt galen talang med en otrolig känsla för detaljer! Jayse jobbar främst mot filmindustrin och designar de olika data-interface vi ser i filmer. Han har bland annat jobbat med Iron Man, Big Hero 6 och Ender’s Game för att nämna några. Gå in på www.jayse.tv och bli imponerad.

Jayse berättade lite kring hur han och de han jobbar med tänker när de designar gränssnitt som är utanför en traditionell skärm - kanske i en 3-dimensionell rymd eller i en HUD (Head-Up Display). När man lämnar de traditionella fönstren och ikonerna som vi är så vana vid från att sitta framför våra datorer idag, får vi nya möjligheter och utmaningar. En navigering kanske snarare är en förflyttning i sidled eller djup. En bild kanske blir en 3D-modell som man kan gå in i, plocka isär, och verkligen interagera med.

Mycket inspirerande, men kändes kanske som att det ligger långt fram i tiden.

Meron

Då tog nästa talare vid - Meron. Han världspremiärvisade deras nya Augmented Reality-glasögon Meta 2. Glasögonen är (såklart) genomskinliga så att man fortfarande ser den riktiga världen runt omkring, men kan samtidigt projicera knivskarpa objekt som hologram framför bäraren. Vi i publiken fick bland annat ta del av hur det plötsligt ringer. Meron svarar och så uppenbaras en av hans medarbetare framför honom som ett hologram. De utbyter några ord och ger varandra en high five. Meron frågar efter en fil de diskuterat om nyligen varpå hans medarbetare ger honom den - hand till hand. Som att de hade gjort det på riktigt. Framtidens e-post - redan nu. Meron lovade att om 1 år kommer alla på Meta ha slängt sina traditionella skärmar och enbart jobba med AR-glasögon. Ska bli intressant att följa om de verkligen lyckas med det.

Som sagt. 2016 verkar vara året då VR slår stort.

Den publika lanseringen av Oculus Rift ligger bara veckor bort. Sonys VR-headset till Playstation 4 kommer till Europa i Oktober. Det ska bli spännande att följa och få ta del av projekt med en ny typ av interface och interaktion.

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

A/B-testning på SXSW

Att sätta användaren och användarens beteende i fokus var ett ämne som genomsyrade många föreläsningar och workhops på årets…
MDN

En teoretisk synvinkel på interaktion

I oktober hade jag äran att hålla föredrag om co-creation-metoder i designprocesser under en workshop på konferensen NordiCH…
MDN

Kraftsamling behövs för digitaliseringen av offentlig sektor

Vi har varit på Offentliga Rummet 2016 i Malmö och tagit tempen på hur det går med digitaliseringen i den offentliga sektorn.
MDN