Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Visuell design

Även om man inte ska köpa boken bara för att omslaget är fint, kan man vara säker på att ett otydligt och oattraktivt omslag minskar köplusten och chansen till konvertering.

bar

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

Det tilltagande bruset av kommersiella budskap vi människor utsätts för är vida känt. I takt med att det ökar, ökar också antalet budskap som ingen orkar eller vill bry sig om. 

En webbplatsbesökare, en tunnelbaneresenär som står i rulltrappan, ett litet barn framför chipshyllan på stormarknaden. Alla möts av många budskap, och trots att de inte vill engagera sig i varenda budskap finns det alltid något som skapar en förväntan. I bästa fall väcks ett intresse. Visuell design i samspel med innehåll som till exempel en rubrik kan göra jobbet blixtsnabbt när det fungerar. Inom några sekunder ska till exempel en webbplatsbesökare ha förstått vad det finns för innehåll och hur man navigerar i det. Annars är risken stor att hon ger upp.

Till skillnad från tekniska webbstandarder, vars syfte är att skapa användarvänlig tekniska gränssnitt som går att återanvända på ett förutsägbart sätt, är det ofta en visuell designers uppgift att tänka tvärtom när det kommer till återanvändning. Designerns jobb är ofta att hjälpa varumärken och produkter att avvika så mycket som möjligt från sina konkurrenter. Varför ska konsumenten köpa Pepsi istället för Coca-cola?

Om designens element och principer används på "rätt" sätt ska betraktaren känna att allt stämmer, i sin kontext och i enlighet med vad avsändarens varumärke står för. Hon förstår vad hon ska göra och varför.

Alla kan ha åsikter om visuell design utan att kanske kunna peka på vad eller förklara varför. Det är just det som är det härliga och också det svåra med visuell design. Alla känner något. Och det är ju meningen. Alla kan tycka.

 

Digitalist
Creative Director med fokus på att förbättra våra kunders affär genom användarcentrerad och alldeles underbar design. En av Wunderkrauts grundare. Stundtals bär han lederhosen, utan att någon vet riktigt varför.

Matts Hildén

matts.hilden@digitalistgroup.com +46 704 28 43 70

Creative Director, Marknadsföring Jobbar i Stockholm.

Jag vill veta mer om Matts