Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Viking Lines app ger kundglädje i förskott

Digitalist har utvecklat en app för en bättre kryssningsupplevelse som gör det möjligt för resenärer att ta ut glädjen i förskott.

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

 

I över 50 år har Viking Line-fartygen länkat samman norra Östersjön. Förutom passagerar- och lasttransporter i Finland, Sverige och Estland tillhandahåller bolaget bussresor och driver hotell på Åland.

Den välkända röd-vita flottan erbjuder underhållning, spabehandlingar, måltidsupplevelser, shopping och konferensfaciliteter. Med målet att bli den mest eftertraktade kryssningslinjen  på Östersjön satsar Viking Line på hög service till ett överkomligt pris.

6,6 miljoner människor reser med Viking Line mellan de fem största destinationerna årligen. 2400 besättningsmän jobbar på Viking Line fartygen varje år för att göra resan minnesvärd och underhållande. 

Uppdaterad kryssningsupplevelse 

Digital teknik har redan omdefinierat hur vi reser, från planering och bokning av biljetter, till själva resan och aktiviteter på destinationen. Det gäller för alla, oavsett om det är en backpacker som letar efter den billigaste vägen från A till B, en familj på chartersemester eller affärsresenärer.

Genom att uppfylla kundernas digitala förväntningar siktar Viking Line på att förbättra hela resan där kunderna ska påbörja den långt före ombordstigning och fortsätta efter ankomst.

"För Viking Line är digitalisering det viktigaste för affärs- och tjänsteutveckling och vårt sätt att placera kunderna i affärens hjärta. Vi vill att upplevelsen ombord ska vara okomplicerad och underhållande. Den nya tjänsten revolutionerar kryssningsupplevelsen och breddar ytterligare den sociala dimensionen på våra fartyg. Vi är stolta över vårt samarbete med Digitalist som kom med visionära insikter som kombinerar affärstransformation, design och rörlighet." – Peter Hellgren, Vice VD Viking Line

Service design och Co-creation med Digitalist

Digitalist samarbetade med Viking Line för att utmana den traditionella uppfattningen om Finlandsfärjor och ta resan närmare kunden. För att fullt ut omforma upplevelsen började processen genom att involvera både kunden och kundens kunder. 

Vi inledde insiktsfasen genom att intervjua en mängd resenärer för att verkligen förstå deras beteende och vilka problem som fanns att lösa. Samtidigt samlade vi affärsutvecklarna på Viking Line för att hjälpa till att definiera, beskriva och prioritera mål för de nya lösningarna.

Våra undersökningar avslöjade en stor mängd insikter om resenärernas behov, affärsmål och trender inom industrin som alla stödde en gemensam vision för en digitalt driven resa. Genom att utveckla och testa idéer i praktiken kunde vi genom co-creation, gemensamma kreativa workshops med kund, skapa detaljerade koncept för att förbättra kryssningsupplevelsen.

Efter insiktsfasen utvecklade vi gränssnitts- och front-end-design för att visualisera lösningar och innehåll. Parallellt utvecklades och integrerades back-end-lösningar av den nya teknologin med Viking Lines befintliga system.

Den nya appen för passagerare lanserades på fem fartyg som pendlar mellan Stockholm, Helsingfors, Åbo och Mariehamn. Viking Line har blivit den första kryssningslinjen i Östersjön och en av världens pionjärer när det gäller att utveckla appar för passagerarfartyg.

Så gjorde vi insiktsarbetet

  • Att närma sig slutkunderna: Vi tog kontakt med potentiella användare för att förstå olika och förändrade förväntningar.
  • Insamling av åsikter av insikter: Vi såg bortom de traditionella branschgränserna för färjetrafik för att identifiera användarmönster och behov.
  • Uppsättning av mål: Vi definierade mål och möjligheter att förfina erfarenheten och driva tillväxten.

Appen ger koll och förlänger glädjen

Viking Lines app erbjuder en handfull verktyg för att effektivisera kryssningsplaneringen. Från att kolla priser och göra shoppinglistor till att hålla koll på aktiviteter  och öppettider ombord, tillåter appen att passagerare planerar resan i förtid. För att förbättra kryssningen, ger appen resenärerna möjlighet verkligen hålla koll på resan, så de inte missar något. Appen skickar ut erbjudanden, information och påminnelser om evenemang som shower och happy hour.

Ändrat beteende ökar vikten av digitalisering

När resenärernas beteende förändras, kommer de digitala kanalerna att bli allt viktigare. En av de största utmaningarna är att låta passagerare proaktivt ta kontroll över sin resa. Att blanda digitala tjänster med den fysiska upplevelsen ombord kräver noggrann uppmärksamhet på varje kunds beröringspunkter med Viking Line före, under och efter resan. Den gemensamma plattformen sträcker sig över kanaler och kan användas från vilken enhet som helst med internetanslutning: smartphone och surfplattor, bärbar dator eller TV ombord.

Dating och sociala interaktion

Den sociala upplevelsen är hjärtat i en minnesvärd kryssningsupplevelse. Den digitala plattformen som drivs av Viking Line ger möjlighet till snabbmeddelanden och dating. Användare kan träffa medpassagerare och skapa en dold chatt, antingen med en ny bekant eller inom sin egen resegrupp. Den gör det möjligt för passagerare att hålla kontakten med familj eller vänner ombord, träffa och hälsa på likasinnade resenärer eller underlätta en gruppchatt bland kollegor.

Ökad kundnöjdhet och intäkter

Varje ögonblick ombord innebär en affärspotential. Bättre kommunikation längs resan, ökat engagemang i aktiviteter ombord och kostnadssänkning maximerar både kundnöjdheten och intäkterna.

Appen stödjer naturligtvis marknadsföringen, vilket ger engagemang och konvertering. När det gäller att förstå och utnyttja beteendemönster, driva försäljning eller leverera produktinformation, möjliggör appen  operativa förbättringar och effektivitet.

Plattformen fungerar också som en portal för att få in Viking Lines partners runt reseupplevelsen. 

Uppkopplade fartyg

Varje kunds resa är unik och utvecklas under en kryssning. För att appen ska ha verkligt värde för passagerarna behövde vi se till att den ger ett aktuellt innehåll från programmet ombord och specialerbjudanden till personliga inköpslistor. Svag internetuppkoppling till sjöss och olika fartygsinställningar över hela flottan utgjorde dock en utmaning för anpassning av innehåll och uppdateringar.

För att upprätthålla ständig tillgänglighet, fungerar lösningen från färjornas interna nätverk. Det möjliggör även uppdateringar i realtid under hela vägen. Personalen kan uppdatera programmet lokalt på fartyget och informationen synkroniseras med databasen vid ankomsten. Under tiden kan passagerare anpassa sina planer när som helst under resan.

Genom att integrera den nya tekniken med Viking Lines befintliga system såg vi till att all kritisk data, inklusive information om biljetter, hytter, taxfree-shopping och kundprofiler är omedelbart tillgängliga för passagerare och personal när de behöver det. För att säkerställa snabbhet och flexibilitet drivs tjänsten på en skalbar molnplattform.

Digital motor i maskinrummet

  • Devops: Kombinerar smidig front- och back-end-utveckling för snabb och flexibel leverans och löpande förbättringar.
  • Hosting: Tillhandahåller säker och skalbar prestanda för krävande infrastruktur.
  • Systemintegration: Sammanför komponenter i olika system för att leverera övergripande funktionalitet och samtidigt säkerställa felfritt arbete

Hämta appen här

 appen här

Digitalist
Lösningsorienterad, ständigt nyfiken.
Ovanligt ödmjuk för att vara säljansvarig.