Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Vad betyder SEO för dig som skribent och sajtägare?

SEO handlar ur en sajtägares perspektiv om att få sin webbplats att konvertera. Ett vanligt "synsätt" är att se på SEO som ett verktyg för att öka trafiken från sökmotorer till sin webbplats. Ökad trafik är vanligtvis en effekt av bra SEO, men SEO handlar främst om att få dina besökare eller potentiella besökare att bättre uppleva och förstå din webbplats innehåll. Det är nämligen så att om informationen är korrekt kommer du få effekten att sökmotorer gillar dig.

Varför SEO?

SEO handlar dels om att följa web standards men också om att skriva bra texter ur ett webb perspektiv. Det är tillexempel stor skillnad att på att skriva i en tidning eller på ett papper gentemot att skriva på webben eftersom vi människor har en väldigt mycket bättre förmåga att tolka en text än en dator har.  

Vi använder ju alltid maskiner till att tolka informationen som publiceras på webben och om maskinerna inte förstår vad en webbsida innehåller, så kommer den inte att ge dig som användaren en korrekt upplevelse. För att få en bra förståelse för detta kan du tex betrakta en blind person som skall använda webben. Du inser då hur viktigt det är att informationen är strukturerad. Textläsare gör detta väldigt tydligt, men samma sak gäller i våra webbläsare och för Google. 

Konkret innebär det att när du skriver något på webben så måste du dels tänka på hur du skriver och strukturerar din text men din webbplats måste vara uppbyggd korrekt rent tekniskt.

Google & SEO

Google har länge kämpat med att försöka skapa relevanta sökresultat och de blir bättre och bättre på det. Ju mer vi använder webbstandards, desto bättre kommer Google och faktiskt hela internet att fungera. Idag måste Google försöka hantera enorma mängder information som inte är strukturerad och med avancerade funktioner försöka tolka vad som är viktigt ändå. Det är dock så att Google indirekt belönar dem som följer standards och förstår hur texter skall utformas av den enkla anledningen att maskinerna helt enkelt kan förstå ditt innehåll bättre. 

Hur bra SEO har din webbplats och vad är bra SEO?

SEO baserat på Webbstandards / Semantisk Webb

SEO ur webbutvecklarnas perspektiv handlar egentligen om att följa web-standards. En webbsida skall innehålla ett antal komponenter och du kan tom säga ett en webbsida är felaktig om den inte innehåller vissa komponenter

De viktigaste sidkomponenterna ur ett innehållsperspektiv

Sidan - Titel (title)

Din webbsida skall ha en titel ("title" - på webbspråk) som beskriver vad sidan handlar om. Det är den text som ofta står i webbläsarförnstrets översta del, det är även den text som används om du skapar ett bokmärke i din webbläsare. 

Tänk på att: 

  • "title taggen ska beskriva vad sidan handlar om"
  • "title taggen används i länkar till din sida"

Sidans - Huvudrubrik (h1)

Sidans huvudrubrik ("h1" - på webbspråk) är till skillnad från titeln ofta den översta rubriken på själva webbsidan. Denna text är ofta samma som title, men skrivs alltså ut som text som användaren läser. Varje webbsida skall innehålla en h1 tag och det får endast finnas en h1 tag per sida. Detta är något som ofta missas på webben idag och det gör det svårt för en maskin att tolka.

Tänk på att: 

  • "Du skall ha en h1 tag per sida"
  • "Du skall inte ha mer än en h1 tag per sida"
  • "H1 taggen ska beskriva vad sidan handlar om"

Sidans Innehåll

Din text skall handla om det titeln beskriver, du ska även tänka på att strukturera upp sidan i ett antal stycken om texten är lång. Där du använder nivå 2(h2) & 3(h3) element för att förtydliga ytterligare för din besökare vad du skriver om. Dina titlar bör vara relevanta för sidan och så bör de vare specifika

Länkar i ditt innehåll

Länkar är bra och du skall tänka på att hjälpa din besökare att hitta relevant information utifrån informationen på din sida. Lagom mycket länkar är bäst så klart, det är även bra att länka till andra webbplatser med relevant information i ämnet. När du skriver en länkt så tänk på att den text du använder i länken skall beskriva vad som länkas till. Att länka texten här är inte så lycket, däremot är länken titta på wunderkrauts webbsida bätte för både användare och maskiner.

Metainformation

Metainformation är information som främst är riktad mot "maskiner" som tex sökmotorer. Den viktigaste meta taggen är "Meta description" - den texten innehåller en beskrivning av sidan lite likt en ingress som tex används av Facebook som beskrivning av länken om någon delar en länk till din webbsida på Facebook.

Det finns även andra syften med metataggarna som tex taggen keywords som talar om vilke nyckelord som finns på sidan. 

Enligt Google så använder de inte Metataggarna så mycket längre för sin indexering, men det är trots det bra att använda dem eftersom det kan vara värdefull information för andra som besöker din webbplats eller vill dela med sig av länkar till din sida.

Sökvägar

Det pratas ofta om att sidans sökväg är viktig ur SEO perspektiv och ja det är den, men syftet med det handlar ju egentligen om att göra informationen extra tydlig.

Vi ser framförallt på äldre webbplatser länkar likt denna test.com/2312415431dsada.asx  Dessa länkar beskriver inte alls innehållet och är inte så användarvänliga. En bra sökväg ska helst beskriva sidan och gärna även webbplatsens struktur. Tex: test.com/nyheter/sverige-vann-mot-tyskland Användaren förstår då direkt att detta är en nyhet och även vad nyheten handlar om. Om webbplatsen är välbyggd bör även sidan test.com/nyheter lista alla nyheter på webbplatsen.

Även sökmotorer gillar dessa strukturer och generellt rankas man bättre med så kallade "friendly urls" på sin webbplats. 

Bilder

Bilder är viktiga för oss som användare för att det ger oss en rikare upplevelse. Bilder är dock väldigt svåra för en maskin att tolka, därför är det viktigt att de bilder vi använder beskrivs och visas på ett korrekt sätt.  En bild skallinnehålla en så kallad "alt text" som just är en beskrivning för maskiner eller om bilden inte kan laddas av någon anledning. Alt texten bör beskriva bilden. Det är även bra om bilderna heter något i stil med: flicka-sparkar-fotboll.png det gör det också lättare att förstå för både användare och maskiner. 

Övrigt

Det finns en massa ytterligare saker man kan jobba med på sin webbplats kring SEO men tipsen ovan kommer ge dig gladare användare och även bättre trafik från Google och andra på nätet. 

Viktigast av allt är att du skriver något som andra vill läsa!

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

Att skriva för sökmotorer och användare

Denna lathund ger dig en förståelse för innehållsoptimering av sidor på en hemsida ur ett SEO- och användarperspektiv. Lathu…
MDN

Frukostseminarium: Att lyckas med betald och organisk söktrafik!

Google består av både organiska och betalda sökresultat. När den organiska söktrafiken inte riktigt räcker till kan Google A…
MDN

Frukostseminarium 28/10: Lyckas med SEO i ert webbprojekt!

Vi höll ett frukostseminarium kring SEO där vi delade med oss av mängder av tips för hur ni ska öka er synlighet i sökmotorerna. Det går bra att beställa presentationen i efterhand här.

5 skäl till varför tillgänglighet är viktigt

Varför är tillgänglighet viktigt när man bygger webbplatser? Kan det verkligen vara lönsamt? Jag har skrivit 5 skäl till var…
MDN

Vi vill att vår sökfunktion ska fungera som Google

Vi får ofta höra av kunder att man vill att den interna sökfunktionen ska vara lika bra som Googles sökmotor. Det är faktisk…
MDN