Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Kan din produkt bli min själsfrände?

Webbplatsen är idag ofta den primära plattformen för ett företags varumärkesutveckling. Förbi är tiden när visitkort tryckta med särskild utvalda Pantone-färger ansågs som en höjdpunkt i ett varumärkes utveckling.

Idag handlar varumärkesutveckling om att engagera användarna, erbjuda dem en omvälvande upplevelser och göra dem till passionerade super-fans som tror på din produkts själ. Ja, själ. Någon ospecifik, neutral, “något för alla”-upplevelse duger inte när dagens användare väljer sina själsfränder. Med andra ord, din produkts användarupplevelse ÄR din varumärkesupplevelse. Och den är värd att satsa på.

Hur kommer man fram till en själfull produkt då? Att utveckla en bra och nyttig produkt är inte enkelt, men jag har ett par tips för att underlätta ert arbete.

Börja med en vision

Långsiktig vision

En produkt måste till att börja med ha ett tydligt syfte som svarar på varför ni överhuvudtaget ska bygga produkten. Det syftet måste driva processen och engagera hela utvecklingsteamet.

Ni behöver också en vision om vad produkten ska bli. Visionen ska inte fokusera på vad som är rimligt att ha klart vid dagen för lansering, utan här drömmer vi stort, vågar ha idéer utan begränsningar, som är out of scope, galna om ni så vill. Men det är förstås inte så enkelt som att ni bara drömmer om galna saker. Det viktigaste är att ni ska kunna dela med er av visionen till alla intressenter och skapa en gemensam förståelse om vad produkten ska göra i framtiden och hur vi vill att den ska användas då. Här kan jag varmt rekommendera att ni gör en visualisering av visionen.

Ett verktyg vi på Wunderkraut använder oss av är en visualiserad produktkarta som beskriver produkten på flera nivåer än enbart text. Den gör det lättare för alla, såväl för de insatta som oinsatta i projektet, att ta ställning till målen.

UF vision workshop
Produktkartan följer med i olika workshops under produktutvecklingsprocessen.

Produktkartan

Designa för känslor

För att skapa en själsfrände, behöver vi känna våra målgrupper: vilka de är, vad de älskar, hatar och förväntar de sig? På Wunderkraut använder vi behovspersonas, representationer av riktiga användare. När vi skapar behovspersonas gör vi allt ifrån helt förutsättningslösa användarintervjuer till tester av olika hypoteser mot en mindre grupp användare. Det är mycket lättare att designa för en riktig människa med specifika behov än att designa något generellt som riktar sig till alla.

Kom ihåg att allt som en användare gör eller ser kommer att upplevas känslomässigt – människor är inte maskiner. Emotionella upplevelser kan vara neutrala, extremt positiva eller irriterande negativa, det förstår vi alla. När det kommer till att designa för känslor, betyder det en förändring i sättet vi kommer fram till det som vår produkt behöver göra. Vi bör därför inte utgå från funktioner i sig, utan koncentrera oss på att skapa upplevelser som vi vill att funktionerna ska leda till.

I praktiken betyder det att om en grundläggande funktion visar sig behöva mer jobb än vad som ursprungligen planerats för att skapa en attraktiv användarupplevelse, bör man skapa mer tid genom att prioritera ner andra funktioner och inte nöja sig med “det bara funkar”.

Att designa för känslor betyder att vi håller användarna i fokus hela tiden. Vi utgår ofta från scenarios: En persona har en specifierad uppgift att genomföra och vår produkt måste hantera det på något sätt. Istället för att se till olika tekniska lösningar ser vi vår produkt som en “hjälpsam människa”, som den berömda amerikanska UX-designern Kim Goodwin formulerar det. För att ta ett konkret exempel: när LKAB står inför det enorma projektet att flytta centrala Kiruna stad för att kunna expandera järnmalmsgruvan in under området där den nuvarande staden ligger, har de en stor kommunikationsutmaning gentemot invånarna i staden. När en familj är tvungen att flytta och erbjuds nytt boende – vad skulle en hjälpsam LKAB medarbetare kunna göra att hjälpa till?

Vad skulle en hjälpsam människa göra?

Denna approach ger oss specifikationer som vår produkt sedan måste hantera tekniskt: Den måste känna till hur personen vill bo i framtiden och kunna rekommendera områden beroende på detta. Systemet måste också ha koll på byggtid av olika områden och hantera bokningsprocessen.

Genom att inte koncentrera oss på den tekniska, utan den emotionella aspekten hittar vi lättare lösningar som känns mänskliga och gör det lilla extra för att kunna omvandla användare till lojala super-fans.

MVP är en milstolpe på vägen, inte den färdiga produkten.

Engagerade lösningar

Den visuella produktkarta kan och bör fungera som en övergripande roadmap för produktens utvecklingsprocess. En Minimum Viable Produkt, MVP, kan vara en viktig milstolpe på denna roadmap, men produktutvecklingen bör inte sluta där. En MVP är allt för ofta för nedskalad för att kunna ge önskad användarupplevelse. Risken med en MVP är att man tappar just själen, och saknas själen kommer en MVP troligen inte att leverera enligt förväntan.

Därför har vi inom produktutveckling börjat prata om MLP, Minimum Loveable Product. MLP är en version av din produkt som skapar maximal kärlek hos dina användare med minimal insats från din sida. Förutsättningen för att kunna omvandla användare till super-fans, varumärkesambassadörer och själsfränder är att produkten kan glädja användarna om och om igen, och det är därför utvecklingen varken tar slut eller “en paus” efter att en MLP är lanserad. Den första lanseringen är början av resan mot en lyckad produkt, aldrig slutet av vägen.

Vi på Wunderkraut anser att lyckade projekt är ett partnerskap mellan kund och leverantör där båda tar ansvar för produkten och dess produktkarta. Vi själva är själsfränder med produkten, inte med ett projekt.

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

A/B-testning på SXSW

Att sätta användaren och användarens beteende i fokus var ett ämne som genomsyrade många föreläsningar och workhops på årets…
MDN

En teoretisk synvinkel på interaktion

I oktober hade jag äran att hålla föredrag om co-creation-metoder i designprocesser under en workshop på konferensen NordiCH…
MDN

Kraftsamling behövs för digitaliseringen av offentlig sektor

Vi har varit på Offentliga Rummet 2016 i Malmö och tagit tempen på hur det går med digitaliseringen i den offentliga sektorn.
MDN