Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Google Analytics Ordlista - Espresso Talk

Detta är ett sammandrag av en dragning om grundläggande begrepp i Google Analytics och visar hur man kan använda custom variables och länk-parametrar för att skapa mer träffsäker data.

Mathias Ericsson som bland annat projektleder Unionen och Ung Företagsamhet gör en dragning om grundläggande begrepp i Google Analytics och visar hur man kan använda custom variables och länk-parametrar för att skapa mer träffsäker data.

Session (tidigare kallad visit) 

Session är ett besök på webbplatsen från en specifik webbläsare. Öppnar du webbplatsen i en annan browser räknas det alltså som ett nytt besök. Är du inaktiv i 30 min och kommer tillbaka till webbplatsen så räknas det som ett nytt besök.

Users

Users är en och samma webbläsare. Om du surfar till en webbplats från två olika webbläsare men från samma dator räknas det som två Users.

Entrance

Entrance är antalet sessioner som startas. 

Bounce Rate

Bounce Rate är hur många av dina entrance som bara besökt en sida. Dvs man kommer till en sida och klickar sig inte vidare på din webbplats.

Sessions Duration

Längden på ett besök. Detta är en siffra som man får ta med en nypa salt eftersom Google Analytics egentligen inte vet när du slutar titta på den sidan sidan i din session. Man kan inte mäta hela längden av besöket med andra ord.

Page Views

Antalet sidor som har visats.

Unique Page Views

Antalet sessioner som denna sida har visats i. Man räknar alltså bort om du har sett startsidan flera gånger.

Exit

Andelen sessioner där denna sida är den sista i sitt besök

Dimensions

En vy av din data som t.ex.:

  • All content
  • Channels
  • Browser & OS

Secondary dimension

Samma som dimensions, men denna funktion kan du visa en ytterligare dimension på den dimension du redan analyserar.

Segment

Färdigdefinierade filter som baseras på en eller flera dimensioner eller metrics. Kraftfullt om du vill analysera en del av trafiken som till exempel trafik från en specifik källa, vilken roll inloggade användare har och så vidare.

Länk-parametrar

Information som man lägger till sina länkar till sin webbplats för att man ska kunna se vilken trafik som kommer från vilket medium, källa eller kampanj.

  • Medium: Det medium du sprider länken, kan till exempel vara Email, Twitter eller Social. Man kan se detta som en gruppering av källor.
  • Källa: Något som du kan koppla ihop med något unikt, som ett specifikt e-postutskick, en speciell banner på en sida.
  • Kampanj: En gruppering av data baserat på en specifik kampanj som kan sträcka sig över flera medium och källor. 

Custom Variables

Anpassad data som man kan skicka med från systemet direkt in i Google analytics. Vanliga användningsområden i Drupal är: 

  • Roll på inloggade användare
  • Innehållstyp
  • Demografisk data

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

Inbound - årets event för digitala marknadsförare

Vi har varit på Inbound-konferensen - årets största digitala marknadsföringskonferens då över 14 000 människor träffas i Bos…
MDN

Ung Företagsamhet valde rätt väg med användartester

Många upplever det som onödigt kostsamt att baka in kontinuerliga användartester, men att det kan löna sig bevisas gång på g…
MDN

Har du svårt att nå kunder i alla olika kanaler?

Att förstå sina kunder och bygga en personlig användarupplevelse är avgörande för att bygga en multikanalstrategi som funger…
MDN