Hoppa till huvudinnehåll
Menu

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookies

Jag förstår

Vi vill att vår sökfunktion ska fungera som Google

Vi får ofta höra av kunder att man vill att den interna sökfunktionen ska vara lika bra som Googles sökmotor. Det är faktiskt möjligt men man måste först förstå den fundamentala skillnaden i hur dessa sökmotorer fungerar. Och nej, det handlar inte om budget primärt.

Minns du IBM:s schackdator Deep blue, den schackspelande stordatorn som besegrade världsmästaren Garry Kasparov 1997? Deep Blue, med sin förmåga att utvärdera 200 miljoner positioner varje sekund, var världens kraftfullaste dator som någonsin mött en världsmästare i schack.

Men visste du att redan under slutet av 1700-talet fanns en självspelande schackmaskin som vunnit de flesta matcher den spelat mot människor. Den kallades för The Mechanical Turk och besegrade celebriteter runt om i världen som Napeoleon, Benjamin Franklin och liknande.

Hur kunde det vara möjligt så långt innan datorernas inträde kanske du undrar? Jo, självklart så var The Mechanical Turk en brilliant mekanisk illusion som tillät en människa att väl dold inne i maskinen se spelplanen och flytta spelpjäserna. Personen syntes inte ens när luckorna öppnades för publiken inför varje match.

Lär er spelet och kliv in i maskinen

Dessa två maskiner illustrerar den fundamentala skillnaden mellan Google (Deep Blue) och er interna sökfunktion (The Mechanical Turk). Medan Google spindlar sig igenom hela webben med avancerade självinlärningsalgoritmer behöver er sökfunktion en skicklig operatör. Google lär sig vad som är relevant från miljarders sökningar, klick, länkar och andra enorma datamängder som de har tillgång till. Och på samma sätt som Deep Blue hade miljoner spel lagrade i sitt minne, så har Google enorma mängder data i index så att de alltid kan plocka fram relevant information som är populärt och bra formaterat.

Er egen sökmotor däremot saknar tillgång till all denna data. Det ni måste göra är att för att använda liknelsen med The Mechanical Turk “lära er spelet, kliva in i maskinen och flytta pjäserna allt eftersom spelplanen förändras”.

Vi hjälper dig nå resultat. Kontakta oss Ring direkt på 08-20 90 04.

Rädda Barnen tar sök på allvar

Lyssna på webinariet där Martin Svensson från Rädda Barnen berättar hur de jobbar med att göra sina digitala dokument sökbara.

Rädda barnen valde Drupal

När Rädda Barnen ville bygga om sitt resurscenter för alla tusentals dokument och rapporter föll valet på Wunderkraut.
MDN