Avvisningsfrekvens - vad är bra och vad är dåligt?
Som en äkta statistiknörd är det ett privilegium att arbeta i vårt Live team som hanterar publika webbplatser med hög trafik och mycket data att analysera. Ibland får jag frågor kring statistik och inte helt ovanligt är frågan “Vi har väldigt hög avvisningsfrekvens, är detta normalt och vad kan jag göra för att minska den?”.
Vad är avvisningsfrekvens
Avvisningsfrekvens är den procentuella andelen besökare som kommer till en sida på din webbplats och inte klickar vidare till andra sidor på din webbplats. Vilket innebär att om du har en avvisningsfrekvens på 75 % på din startsida har 3 av 4 besökare hittat din webbsida, öppnat startsidan och sedan gått vidare till en annan webbplats.
Vad är en normal avvisningsfrekvens
Jag hittade en webbsida som har gjort en bra sammanställning och återger den därför här nedan. Analysen stämmer väldigt bra överens med mina erfarenheter i nedan tabell står BR för Bounce rate.
Kategori Minsta (BR) Högsta (BR) Medel (BR)
- Produkt-informationssida: 3,25% 50% 33,03%
- E-handelslösningar: 14,3% 68% 33,9%
- Nyhets och mediasidor: 25% 81,4% 55,56%
Siffrorna ovan är tagna från Conversionvoodoo och du kan även hitta fler kateogier av webbsidor där.
Vad gör man åt en hög avvisningsfrekvens?
Här är några saker du kan göra och fundera över ifall du har en avvisningsfrekvens som är för hög.
- Kontrollera om det är några specifika källor som till en högre grad och mer kontinuerligt än andra genererar höga avvisningsfrekvenser på din webbsida
- Intresserar du dina besökare att klicka vidare på webbsidan, och vill du att de ska klicka sig vidare. Vad är din målgrupp egentligen intresserad av?
- Har du en högre avvisningsfrekvens än andra inom ditt segment?
- Intervjua personer från din målgrupp och gör användartester för att identifiera orsaken till den höga avvisningsfrekvensen