Google Analytics 4 – so what is all the fuzz about?
Som de flesta inom branschen redan vet fasas Google Analytics ut den första juli 2023. Och för att vara tydlig är Google Analytics 4 (GA4) ingen uppdatering – det är en hel ny lösning som kommer att förändra vårt arbetssätt inom webbanalys betydligt. GA4 är ett väldigt kraftfullt verktyg för SEM (Search Engine Marketing) men kommer att kräva en hel del omställningar för webbanalytiker som jobbar med icke-kommersiella webbplatser.
Kontakta oss om hjälp med SEO!
GA4 kommer att erbjuda många möjligheter för marknadsförare nu när det bli enklare att samla in all data från olika webbshoppar och appar i en och samma dataström. Alla events kommer att bearbetas på samma sätt, antal möjliga labels per event (exempelvis produktkategorier och egenskaper) har utökats markant och blir tillgänglig för annonsanpassning via till exempel Adwords. Det blir så klart en hel del förändringarna vad det gäller mätlogiken och terminologier.
GA erbjuder automatisk eventspårning av till exempel scroll, klick på externa länkar eller videospelningar. Och som vanligt är det möjligt att skapa anpassade events via Google Tag Manager. Men redan här finns det några utmaningar. Det är väldigt viktigt att kartlägga vilken typ av insamlad data ska användas när och hur. GA4 standardrapporter (och nej – det finns inte lika många som i gamla Google Analytics – de flesta måste sättas upp manuellt) erbjuder enbart Event Category. Vill man få ut Event Action och Label så måste de skapas i GA4 som Custom Dimension Antalet custom reports som ingår i gratistjänsten är dock begränsat.
Eventbaserat mätfokus
På icke-kommersiella webbplatser ligger analysfokus oftast på användarresan – och detta gick ju väldigt smidigt (när man hade vant sig) genom skapandet av segment och segmentanpassade event. Men i GA4 skiftas mätfokus till event helt och hållet – bort från användaren. Och detta är förståeligt: vi använder oss av olika enheter hela tiden, man surfar på både jobbets och den privata mobilen, man är inloggad på surfplattan med ett och samma konto men använder den gemensamt inom familjen. Och i Google Analytics uppfattas det som olika användare. GA4 kommer att försöka att reda ut det här problemet genom att segmentera efter beteende (eventbaserat) istället för att använda sig av enhet/browser som unik identifikationspunkt.
Google Looker Studio (före detta Google Data Studio)
Google Analytics har inte varit så tillgängligt för icke webbanalytiker. Men som tur var introducerades Google Data Studio. Möjligheterna är så många att det blev mycket enklare att dela data och insikter med organisationen. Och såklart kan vi använda GA4-data i Looker/Data Studio men även här finns några fallgropar. Till exempel går det inte att importera GA4 segment till Data Studio som förr – här måste man dessutom skapa audience i GA4 – och de anpassas inte per automatik när man ändrar ett segment i GA4.
Vi har märkt att det är viktigare än någonsin att redan tidigt i utvecklingsfasen jobba nära programmerarna för att få rätt data vid rätt tidpunkt ut till datalagret. Omställningen till GA4 kommer att bli kostsamt (inget i livet är verkligen gratis – kanske initialt kostnadsfritt – men inte gratis) och det kommer att krävas en hel del testning, prövning och ”gör-om-gör-rätt” innan man ha upptäckt alla möjliga fallgropar och oavsiktlig, ”unintentional” datainsamling (GA4 löser ej GDPR-problematiken by default).
Är GA4 rätt för er?
Så om man äger en större e-handelslösning på olika plattformar och har en betydande SEM-budget så kan GA4 vara en intressant lösning för analys där stora mängder data ska bearbetas i samband med olika annonseringsverktyg men för mindre e-handelsplattformar eller icke-kommersiella verksamheter finns det säkerligen bättre lösningar, till exempel Matomo.
För att kunna avgöra om GA4 är den rätta lösningen för er krävs det en noggrann genomgång i samarbete med utvecklare, GDPR-ansvarig, kommunikatörer, information mottagare, marknadsförare med flera. Kontakta oss gärna så hjälper vi er!