Så enkelt byter du från Google Analytics till Matomo

Matomo
Tomas Persson
2023-07-07

Att byta från Google Analytics till Matomo är relativt enkelt, åtminstone med lite stöd från företag som oss.

Innan man byter uppstår normalt sett ett antal frågor som jag tänkte försöka besvara så tydligt som möjligt i detta inlägg:

Kan vi behålla vårt data?

Om ni väljer Matomo som plattform för er nya GDPR säkra webbanalys så finns det ett plugin i vår Matomo SaaS som ni kan använda för att migrera in ert data i Matomo. Det kopplar upp sig mot Googles APIer och är väldigt enkelt att göra. Vi guidar er såklart genom processen!

Hur funkar Matomo jämfört med Google Universal Analytics?

Matomo skapades en gång i tiden för att vara det öppna alternativet till Google Universal Analytics så ni kommer att känna igen de flesta begreppen även om de heter lite olika. Pageviews, Events, Visitors osv. De flesta rapporter ni är van vid finns också men såklart i en Matomo variant. Givetvis behöver man lära om lite, men där finns vi med som partner om ni väljer oss som leverantör. Det gör att vi ser till att ni undviker de vanligaste misstagen.

Vad kostar det?

Matomo är open source, det betyder att man kan ladda ner kärnan gratis. Det innebär att kostnaden handlar om drift och förvaltning. Det är väldigt viktigt att ta denna del seriöst och inte bara titta på driftkostnader, den stora kostnaden handlar om att hålla systmet fungerande och säkert. Det behöver man lägga ett antal timmar i veckan på.

Premium plugins - Matomo har en egen app store och  de flesta användarna av Matomo behöver ett antal plugins som kostar pengar. De viktigaste brukar vara: Custom reports, Funnels, Media Analytics, Heatmaps & Session recordings. Dessa kostar pengar kopplat till hur stor er installation är. Premium bundle (alla plugins) i obegränsad användning kostar ca 50.000 SEK per år.

Vår SaaS kostar från 2499 SEK / månad

Hur lång tid tar det att byta?

Om ni väljer Digitalists Matomo SaaS så har ni tillgång till er instans och de script ni behöver inom ett par dagar från att ni signerat ett avtal. Det betyder att ni i princip kan börja samla in data efter en vecka.

Vad mer behöver vi tänka på?

Matomo är ett system som behöver fokus från er organisation egentligen oavsett om ni väljer att köra on-premise eller om ni köper Matomo från en leverantör som Digitalist så kommer ni behöva en person som kan fånga upp behov och frågeställningar.

Vi på Digitalist finns alltid som stöd gentemot er organisation och framförallt så har vi koll på Matomo vilket en intern IT organisation eller er webbyrå sällan har så underskatta inte behovet av kompetens.

Ekosystem för webb analytiker - En sak många glömmer är att Matomo bara är en del i ett  ekosystem av verktyg som behövs för att göra sitt jobb som webb analytiker. Hur ni använder Matomo i relation till andra plattformar kräver ofta både kompetens och ibland integrationer. Vi har stöd för det mesta och även egna verktyg som underlättar detta.

Här är några vanliga exempel:

  • Annonsplattformar
  • Google Search console
  • Dashboard lösningar
  • Cookie Managers

Vad är egentligen problemet med Google Analytics?

Google Analytics (även GA4) har dömts ut av flertalet av Europas dataskyddsmyndigheter pga att man bryter mot lagen (GDPR). Kortfattat blir era besökare avlyssnade av Amerikanska säkerhetstjänster om ni använder dem.

Se seminariet som beskriver problemen med Google Analytics mer i detalj och även beskriver hur ni kan byta till Matomo. När ni vill ta nästa steg i att gå över till Matomo så kontaktar ni oss såklart! matomo@digitalist.se

Läs mer om Matomo!
No items found.