Den nya lagen om tillgänglighet i digitala kanaler är viktig för din verksamhets framgång. I alla fall om ert företag är verksamt i EU eller riktar sig till kunder i EU. Då kommer det nya och mer omfattande tillgänglighetsdirektivet att påverka er. Direktivet gäller nämligen för alla företag i EU och de enda företag som inte omfattas och påverkas är de med färre än 10 anställda.

Men se det som en bra grej och en möjlighet. Att uppfylla höga nivåer av digital tillgänglighet handlar inte bara om att följa lagar och regler, utan också om att skapa användarvänliga plattformar för alla. Som ledare har du chans att driva denna förändring.

Här några strategiska tips i olika storlekar och former som förhoppningsvis kan starta några nya tankar och knyta ihop punkterna i er resa mot modern och tillgänglig digital närvaro och affär.

Vad är EU:s tillgänglighetsdirektiv?

EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act / EAA) är ett banbrytande direktiv med syftet att förbättra den digitala tillgängligheten för de 135 miljoner människor i EU med funktionsvariationer. Direktivet har sitt ursprung i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsvariation och syftar till att samordna EU-ländernas tillgänglighetslagstiftning.

EAA trädde i kraft redan i april 2019 med kravet att varje medlemsland skulle ha kommit igång med att stifta lagar som motsvarar direktivet senast den 28 juni 2022. Själva implementeringen av de enskilda ländernas lagar måste säkerställas senast i juni 2025. Den svenska lagen för att genomföra tillgänglighetsdirektivet förväntas träda i kraft den 28 juni 2025.

Tillgänglighetsgranskningar – ett första steg

Man kommer inte undan. Börja med att skaffa kontroll genom att granska era digitala kanaler. Ett snabbt sätt är att använda automatiska verktyg som Axe och Lighthouse för att hitta förbättringsområden. Eller, låt någon extern leverantör göra en tillgänglighetsgranskning.

Låt också användare med olika typer av funktionsvariation ge feedback på era fintliga digitala tjänster. Detta ger er viktiga insikter för att fatta beslut och en bruttolista på nödvändiga åtgärder.

Kontakta Digitalist – vi kan hjälpa er med detta!

Designsystem och UX research – en del av er digitala strategi

Designsystem hjälper er hantera närvaro i olika kanaler, stärka varumärket och kundupplevelsen men kan också vara ert starkaste verktyg för att säkra tillgängligheten. Om designsystemet är tillgängligt, blir tjänsterna det också. Tillgänglighetsperspektivet bör vara nävarande från UX-research och design till kodning, så att alla delar är användarvänliga.

Förståelsen för era kunders och målgruppers situation hjälper er bedöma vilken tillgänglighetsnivå som behövs. UX-research handlar om att se vilka utmaningar och behov som finns i användarnas vardag.

Tillgänglighet handlar inte bara om personer med funktionsvariationer utan också om att skapa lättanvända tjänster för alla. Förstå användarnas kontexter och designa tjänster som uppfyller tillgänglighetskraven utan att tumma på upplevelsen.

Frikopplad arkitektur – Ytterligare ett sätt att förbättra tillgängligheten

Frikopplad arkitektur hjälper till med tillgänglighet genom bättre prestanda och möjligheten att snabbt uppdatera gränssnitt utan att påverka funktionaliteten.

Detta gör att era tekniska team kan arbeta mer effektivt med förbättringar. En enhetlig användarupplevelse säkerställs över olika kanaler och enheter med hjälp av headless CMS och mikrotjänster anpassade för tillgänglighet.

Din framtida roll som ledare

Med rätt strategier kan ni hantera tillgänglighetskraven säkert och effektivt och som digital ledare och luta dig tillbaka och känna dig trygg med att er digitala närvaro följer lagar och regler.

Om ni undrar hur tillgänglighetsdirektivet påverkar er kan ni ta del av våra insikter och vi önskar inget heller än att låta dig ta del av våra många idéer och råd om framtida beslut och vägval.

Tillsammans kan vi se till att ni inte bara följer lagen och tillgänglighetsfrågan, utan också driver innovation och användarupplevelse.

Vilka krav kommer EAA att ställa på företag?

Krav 1: Webbtillgänglighet

För alla företag med en digital närvaro kommer webbplatsen behöva följa riktlinjerna för tillgänglighet till webbinnehåll (WCAG). Det som finns i frontend måste med andra ord vara tillgängligt för alla.

Krav 2: Tillgänglighet till tjänster

Allt från banktjänster till transporttjänster kommer att behöva vara tillgängliga för alla. Detta gäller webbplatser, appar och andra digitala plattformar som används för att få tillgång till dessa tjänster.

Exempel: Banktjänster online ska kunna navigeras via skärmläsare och röstkommandon. Funktioner som att överföra pengar eller kontrollera kontosaldon ska vara helt tillgängliga.

Krav 3: Produktdesign

Produkter, såsom till exempel bankomater och smartphones, kommer att behöva utformas med tillgänglighet i åtanke.

Exempel: Företag som tillverkar bankomater kommer behöva implementera ljudassisterade transaktioner. Det kan handla om funktioner som hörlursuttag och röststyrda alternativ i menyer för att hjälpa synskadade användare att genomföra sina transaktioner på egen hand.

Krav 4: Gränsöverskridande efterlevnad

EAA syftar till att göra tillgänglighetslagstiftningen enhetlig i hela EU. Företag kommer att kunna dra nytta av enhetliga regler som kommer att förenkla den gränsöverskridande handeln.

Exempel: För bilföretag som säljer bilar i flera EU-länder måste olika system i bilarna uppfylla standarder för tillgänglighet i alla EU-länder. Det kan innebära att exempelvis röststyrda kontroller och mer tillgängliga displayer på olika språk kommer att behövas.

Krav 5: Utbildning av personal

Personal kommer behöva utbildas i bästa praxis för webbtillgänglighet och utbildningen kommer behöva integreras i företagskulturen.

Krav 6: Regelbundna revisioner

Företag kommer att behöva genomföra regelbundna revisioner för att säkerställa att reglerna följs och att nödvändiga åtgärder vidtas.

Exempel: Kvartalsvisa granskningar av webbplatser och fysiska produkter för att försäkra sig om att de uppfyller standarder för tillgänglighet. Verktyg finns för att gå igenom webbplatsers tillgänglighet automatiskt, men det finns också möjlighet att anlita en tredje part för att kontrollera tillgängligheten för både webbplatser och fysiska produkter.

Kontakta Digitalist – vi kan hjälpa er med detta!

Krav 7: Rapportering och granskning

Företag kommer behöva rapportera om sina tillgänglighetsåtgärder och kommer troligen att bli föremål för regelbundna granskningar.

Exempel: Årlig rapport som beskriver de åtgärder som vidtagits för att följa EAA. Rapporten bör vara tillgänglig för allmänheten.

Produkter och tjänster som kommer att påverkas av EAA

Alla dessa produkter och tjänster, oavsett produktions- eller ursprungsland, måste vara helt tillgängliga för alla européer:

  • Telekomtjänster såsom operatörers appar och webbplatser
  • Alla finansiella tjänster såsom till exempel internetbanker
  • Tjänster relaterade till transport såsom biljettautomater, appar och webbplatser
  • Datorer och operativ programvara
  • E-böcker
  • E-butiker
  • Bankomater, biljettautomater och incheckningsdiskar
  • Smartphones
  • TV-utrustning relaterad till digitala TV-tjänster
  • Medietjänster som Netflix och Spotify
Kontakta Digitalist
No items found.