Lansering av Kulturhuset Stadsteatern
Utmaningen
Kulturhuset Stadsteatern var i behov av en ny webbplats. De ville bättre möta ett modernt användarbeteende, synliggöra allt som händer samt lyfta utbudet för barn och unga mer.
Kontakta oss så kan vi berätta hur vi kan hjälpa även er!
"Vårt utbud är ju enormt, Vi har ju allt från teater, konserter, utställningar, workshops och bibliotek till restauranger, butik och allmänna ytor - dessutom på fyra olika platser. För att inte tala om när Parkteaterns säsong är igång, då är våra scener utspridda i hela kommunen."
Hillevi Berg Niska, Kommunikationsstrateg Kulturhuset Stadsteatern
Målet
Målet var att synliggöra hela det enorma utbudet, tilltala fler målgrupper och säkerställa rådande krav på tillgänglighet. Det skulle vara lätt för besökaren att hitta något som passar, boka och besöka.
Digitalists lösning
Stort fokus lades på menystruktur, navigering och filtrering. Vi ville ge besökarna nya ingångar att dels hitta intressanta evenemang via en strukturerad grundmeny som hängde med hela tiden, dels en mer intuitiv filtrering efter vad man känner för eller vem man är. Därav filtreringen med knappval såsom chilla, prova-på och skapa jämte till exempel fördjupning eller påsklov.
”Jag har hela tiden haft besökaren i fokus som nu ges möjlighet att filtrera sig fram till vad, var och hur."
Hillevi Berg Niska, Kommunikationsstrateg Kulturhuset Stadsteatern
Tillgänglighet var också viktigt, med tanke på att Kulturhuset Stadsteatern är hela Stockholms kulturhus och Nordens största kulturinstitution. Sajten är anpassad efter WCAG för att inte exkludera någon.
Designmässigt följde vi Kulturhuset Stadsteaterns nya grafiska riktlinjer och kundens Creative Director var nära involverad i projektet.
Resultat
”Vi fick till en luftig, pigg och användarvänlig sajt där vårt utbud får stuns. Funktionerna möter modernt användarbeteende, särskilt på mobilen, med scroll i sidled och att det viktigaste alltid går att nå var du än befinner dig på sajten. Vi har jobbat mycket med en sammanhållande tonalitet för innehållet där riktlinjer för tillgänglighet har legat som grund. Särskilt startsidans filtreringscopy tilltalar fler, det signalerar “Stockholmarnas vardagsrum” och att det finns något för alla. Övriga filtreringar kan varieras i det oändliga, vilket innebär att så mycket mer innehåll kan lyftas på betydligt fler ställen än tidigare. Jag är också glad över hur Kulturhuset Skärholmen, Vällingby, Husby fått en självklar plats vid sidan om det stora huset på Sergels torg.”
Hillevi Berg Niska, Kommunikationsstrateg Kulturhuset Stadsteatern